Kops

Thursday, March 09, 2006

MIELIKUVAOHJAAMINEN

Luin Kodin psykologiasta artikkelin siitä miten lasten pelkoja saadaan pois samalla menetelmällä kuin ne ovat syntyneetkin. Kuvitelkaa että lapsi on pelästynyt yhtäkkiä tielleen hyppäävää koiraa joka on alkanut haukkua. Todellisuudessa koira on ollut kytkettynä eikä se ylety lapseen, mutta kun lapsi alkaa jälkikäteen muistella tilannetta hän saattaa jopa muistaa että koira on purrut häntä. Lapsi ei hahmota toden ja kuvitellun rajaa kovin selvästi. Hän alkaa ehkä pelätä kaikkia koiria.

Pelon voi saada hälvenemään mielikuvaharjoittelulla. Autetaan lasta kuvitelemaan tilanteita joissa on rauhallisia koiria. Koiria kohdataan mielikuvituksessa erilaisissa paikoissa, pururadalla, kaupan edessä, metsässä, aina rauhallisessa paikassa. Kuvitellaan tavoitekäyttäytymistä ja aiempi pelkoreaktio väistyy.

Samaan ideaan perustuu urheilijoiden mielikuvaharjoittelu. Aikuiset, ja ilmeisesti vähän kaikenikäiset, joilla on toimivat aivot ja mielikuvitusta, pystyvät parantamaan elämänsä laatua, psyykkaamaan itseään suorituksiin, poistamaan estojaan ja pelkojaan.

Eiköhän tuohon liity sekin kun lapsella on mielikuvitusystävä. Usein luullaan että lapsi luo sellaisen koska on yksinäinen, mutta käsittääkseni näkymätön kaveri auttaa lasta käsittelemään pelkojaan.

Ennen kuin luin tuon artikkelin, tulin kokeilleeksi mielikuvaohjaamista pienimuotoisesti tällä tavalla pari viikkoa sitten:

Ajattelin yhtä mukavaa lapsuusmuistoa. Talvella ajoimme koko perhe autolla ison pellon reunaan ja lähdimme siitä hiihtämään latuja pitkäksi aikaa. En muista muuta mutta loin itse ihanan lisämuiston jossa palasimme kotiin ja nautimme höyryävää kaakaota. Äiti teki sitä oikeasta suklaasta, nam. Se muisto tuntui yhtä oikealta kuin tuo oikea muisto ja teki minulle hyvän mielen!

KODIN PSYKOLOGIA, Henkiseen hyvään oloon, WSOY 2002, toimitus Raisa Vuohelainen

2 Comments:

  • Mielikuvapsykologia on erittäin toimiva asia. Monesti sitä käytetään aikuisilla esim. itsetunnon kohottamisessa ja luovuuden etsimisessä.

    Kun luo mieleensä säännöllisesti oman haaveensa ja etsii mielessä ratkaisukeinoja asioille, niistä tulee tavoiteltavampia ja jotenkin en tiedä miten, on todettu, että selkeät haaveet toteutuu, mikäli ne ovat realistisia.

    Lapsillani olen mielikuvaharjoituksia käyttänyt aika paljon. Raivostuvalla autismillani tunteiden viilentämiseen auttaa hyvin kuvittelu järvessä uinnista, jäätelön syömisestä tai sitten ajatus tulivuoresta, joka pitää sammuttaa tai raivoavasta tiikeristä, joka pitää kesyttää.

    Itselleni käytän usein suggestiivista mielikuvaharjoitusta, se toimii ihmeen hyvin, mutta no minulla nyt on todella voimakas mielikuvitus muutenkin, joten ehkä se osittain senkin takia toimii.

    By Blogger ulkopuolinen, at 5:58 PM  

  • Voi kiitos kirjoittamastasi, Ulkopuolinen. Olen juuri kehittelemässä lisää ohjelmia mielikuvaharjoitteluihin.

    By Blogger Kops, at 6:08 AM  

Post a Comment

<< Home